Za
vsechno muze kniha Atlas sveta a v ni jedna fotografie. To takhle
jednoho zimniho vecera obracime stranku za strankou a narazime na
fotografii nadhernych hor s rickou. To bychom chteli videt, rikame si.
Ma to ale hacek – ta fotka byla porizena v Albanii. A nez se den se
dnem sesel, meli jsme naplanovanou dovolenou – pres Slovensko a
Madarsko do Rumunska, odtud pres Bulharsko do Makedonie, pak Albanie,
Cerne Hory, Bosny a pruletem pres Chorvatsko, Slovinsko a Rakousko zpet
domu.
Jediny problem nastal s Makedonii - k navsteve je zapotrebi vizum. K
jeho ziskani musime dolozit bud potvrzeni o objednavce ubytovani v
hotelu nebo zvaci dopis nekoho z Makedonie. Po nekolika tydnech hledani
na internetu jsme nasli Christa . Christo nam velmi ochotne a rychle
zaslal faxem pozadovany zvaci dopis, takze navsteve Vidne a ziskani
viza za 22E na osobu uz nic nebranilo. Makedonsky urednik nam nalepil
do pasu azbukou psane cosi, co nas opravnovalo prekrocit hranice jednou
dovnitr a jednou ven.
Ted uz jen nachystat nase dva ore, ktere nas po celou cestu povezou na
svych hrbetech – 2x BMW R 1100 GS (muj ma nezne jmeno Zoban ).
Nehodlame zdolavat zadne divoke strane ani reky, takze jsme obuli
cestovni gumy smesice Metzeler Tourance a Avon Distanzia.
Konecne nastal den „D“. |
A tady vlastne zacina muj cestopis:
Den prvni,
pondeli, 18.7.2005
Vyrazime v pul sedme rano s umyslem zdolat za dnesni den Moravu,
Slovensko, Madarsko a ulehnout ke spanku za hranicemi Rumunska. Ja vezu
kanystr s vodou, stan, spacaky a alumatky, Rudy jidlo, varic, obleceni
a v tankvaku veci na opravu kde ceho.
Hranice se Slovenskem prekracujeme ve Starem Hrozenkove. Cesta ubiha
docela dobre, rychle se dostavame na hranice s Madarskem. Madarsko je
zname svoji nudnosti a nezklame nas ani tentokrat. Jedinym zpestrenim
je setkani s dalsimi cestovali na GS 1150 a LC8. Jsou z Polska, jedou
do Rumunska a odtud zpet domu. Kupodivu neznaji Sqwera . Bereme za plyn
a v 17,30 stojime na malickem hranicnim prechodu s Rumunskem v
Nyirabrany – Valea Lui Mihai. Zastavujeme ve stinu stromu a mame vseho
plne kecky. Pred nami jsou 3 auta, vubec se to nehybe. Neustale kolem
nas z Madarska do Rumunska proudi chodci a jsou brani prednostne.
Rudy usuzuje, ze to je asi nejaky zajezd pesich turistu. Na to namitam,
ze kdyz jdou pesky, tak to neni zaJEZD, ale zaCHOD. Kacime se smichy a
vysilenim. Po pulhodine cekani se konecne dostavame na radu. Celni
kontrola probiha bez problemu a my se konecne dostavame do Rumunska. I
kdybychom o tom chvili pochybovali, hned prvni vesnice a v ni stado
krav na silnici nas vita v minulem stoleti . Zastavujeme u smenarny a
vymenujeme prvni 100eurovku za rumunske fufne – leie. Dostavame asi 3 a
pul milionu. I kdyz Rumunsko 1.7.2005 skrtlo 4 nuly a zavedlo nove
bankovky, vesele se obchoduje se starymi, nove jsou malokde k videni.
Cekam pred smenarnou a pozoruju 3 deti, kterak se perou o jedny ruzove
pantofle. Resi to salamounsky – dve deti si berou kazde jednu, treti ma
smulu .
Pomalu se zacina smrakat a my stale hledame vhodne misto na rozbiti
tabora. Kol kolem nekonecna rovina, lesik nikde, vsude vesnice. Uz za
cerne tmy projizdime jednu neosvetlenou vesnici plnou zivota. Jeji
obyvatele nas bedlive pozoruji, neni mi dvakrat do zpevu. Nachazime
bahnitou odbocku nekam do poli, vydavame se po ni a koncime na dvorku
opusteneho staveni. Stekajici pes nas upozornuje, ze dum neni tak
opusteny, jak se mozna zda - ze bychom se mohli probudit s vidlemi v
zadech, kdyz bychom zakempovali u zakonku redkvicek. Pres klouzajici
jil a kaluze tedy mirime zpatky k silnici. Hodiny na FID meho Zobana
ukazuji 22,30, tachometr hlasi 750Km v sedle a my stale jeste nemame
kde spat. Najednou Rudy rychle odbocuje doprava na cestu mezi kukurici,
prejizdime zeleznicni trat a zastavujeme na travnatem placku obehnanem
nekolika stromy. Kazdou chvili nam za hlavou projede vlak, odnekud
zepredu stekaji psi, ale je nam to jedno. Stavime stan, ulehame a
okamzite usiname. |
Den druhy – utery
19.7.2005
Probouzime se v 7,30 za susteni kapek. Prsi. No to je radost.
Rozepiname stan a koukame do neci zahrady. Kolem nas mlsne chodi pes
strezici onu zahradu a k ni patrici domek.
Projizdi kolem nas povoz a vozka nam kouka do stanu. Nastesti proti nam
nikdo nic nema, nakonec ani ten pes ne. Prestava prset, balime saky
paky a bez spachani hygieny (pouze Rudy se holi a pusobi ponekud
smesne, neb smrdi jak kozel a oholena tvar mu od toho moc nepomuze )
opet sedame do sedel. Cesta nas vede do nekolika mensich mest, totalne
zacpanych, vyzdobenych velkymi platenymi poutaci na internetovou
kavarnu nebo plastova okna znamych znacek. Vyjizdime z mest do vyse
polozenych vesnicek, cestou mijime nespocet konskych povozu a mne
udivuje, ze v Rumunsku nezavadite o kone se sedlem. Vsichni kone jsou
pouzivani vylucne jako tazna zvirata.
Vjizdime do dalsi vesnice. Povozy mizeji a misto nich stoji pred domy
zaparkovane drahe vozy nejznamejsich znacek, nejcasteji Audi, BMW ci
Mercedes. Domy kolem silnice nas nuti k zastaveni a foceni – takova
sidla nejsou videt ani u nas.
Asi nejaka milionarska vesnice uprostred ponekud zbedovaneho kraje.
Cesta se klikati cim dal vice, az prechazi v lesni serpentiny plne der
a sterku. Jedeme pomalu a opatrne. Ne tak auta za nami ci v protismeru.
Pres nejvetsi vymoly se proti nam riti novotou vonici BMW cabrio.
Kroutime hlavami a pri tom pohybu periferne registrujeme cosi v lese.
Vypada to jak obri pychavky. Jo pychavky! Ovecky. Plny les ovecek.
Zastavuju a fotim. Stejne jako auto za mnou. Krasna podivana. A jak
pekne cinkaji . Z lesa vyjizdime opet do relativni civilizace, vita nas
vesnice s prave probihajicimi trhy. Prodava se kde co, nejvice vlnene
koberce, svetry, papuce, prehozy…. ale i prouteny nabytek a plastove
zidlicky. Pripada mi to stejne jako u nas. Jen s tim rozdilem, ze tady
jsou prodejci cernooci, u nas sikmooci .
Sineme se za mistni tatrovkou znacky Roman, najednou rana jak z dela a
leva zadni pneumatika Romana je v haji. Jdeme na brzdy v ocekavani
prudkeho zastaveni tezkeho stroje. Nestalo se. Predjizdime radeji toto
nebezpecne vozidlo a koukame do zrcatek, kdy zastavi. Nezastavilo.
Ridic si asi spocital, kolik kol mu jeste zbylo a co jsme videli,
vesele pokracoval v jizde.
Zastavujeme v male restauraci ve vesnici Borsa a obcerstvujeme se –
Rudy objednal pro sebe kapucino a pro mne cokoladu. Cokoladu teda
Rumuni opravdu umi, to se musi nechat. Lahudka.
Rudy v jidelnim listku objevuje svetlou drstkovou polevku – corba de
burta. Neodola. K tomu prikusuje svetly chleb, kteremu zase neodolam ja
. Za vsechno platime79 500lei, coz je asi 70Kc. Jeste se ptame
mistnich, zda nase trasa jde projet, kvuli povodnim. Koukaji na mapu a
ujistuji nas, ze tam zadne povodne nejsou.
Mirime dal do hor. Po stranach silnice sedi deti i starci a prodavaji
houby. V jednom kyblu od Primalexu kuratka, v druhem ruzovky, vedle v
obrovske nusi pravaci. Tolik hub pohromade jsem jeste nevidela.
Vyjizdime dalsi serpentiny a zastavujeme na vrcholku kopce. Maly kluk
nam nuti na prodej kyblik boruvek. Kdyz konecne pochopi, ze je nemame
kam dat, aspon si vyskemra sednuti na Rudovo GS a nasledne svezeni se.
Kdyz slezl, jeste chtel hajzlik malej nejake penize. Nevdek svetem
vladne.
Sjizdime z hor do udoli. Potkavame osamoceneho konika, kterak si po
spravne prave strane docela rychle masiruje, nejspis do nedalekeho
statku. Nezajimaji ho ani auta, ani louka vedle. Kluse po prave
krajnici. Asi kluse z konoskoly… Za cely den sotva kdy prekrocime
rychlost 80km/h. Proste to nejde, cesta to nedovoluje. Projizdime
vesnici s dopravni zacpou - asi 8 konskych povozu blokuje pravou cast
silnice a auta z protismeru i po smeru se museji spokojit s levou
pulkou. Propletame se tak tak, vysoka kola jednoho zebrinaku mi drnci
tesne vedle ucha. Uhnout nemuzu, do protivky jede kamion.
Pomalu hledame misto pro nocleh. Zjistujeme, ze byla chyba sjet z hor,
opet nemuzeme nic kloudneho najit. V
jedne vesnici odbocujeme z hlavni a po kamenite a sterkove ceste se ve
stupackach vydavame do neznama, nebo spis do 15. stoleti.
Mistnim pripada velice smesne, kdyz vidi Rudyho. Kdyz kolem nich ve
stupackach projizdim i ja, placaji se smichy do kolen. Nechapu. Mne
zase prijde smesny, kdyz vidim mladou zenu asi tak meho stari, jak ve
spinave stoce pred domem pere pradlo….
Nakonec kempujeme v 18,30 mezi policky za vesnici, kryti nekolika
keriky. Opet bez vody, takze dvou denni pot ani tento vecer nesmyjeme. Ujeli jsme asi 350Km. Mam toho dost a je to znat – Rudy objevil muj maly modry klicek od kufru v zapalovani meho GS. Jdeme spat. |
Den treti – streda
20.7.2005
Prsi, misty leje, celou noc. Vstavame pred sedmou, dest ustava, ale
obloha je hnusne zatazena, fouka ledovy vitr, sem tam spadne osamocena
kapka.
Je nam jasne, ze po celonocnim desti bude polni cesta, po ktere jsme
prijeli, slusne rozbahnena. Balime, vyrazime. Vyjizdim prvni. Travnaty
usek nacucany vodou jsem zvladla skvele. Problem nastava na bahne.
Silnicni guma a ma nezkusenost v terenu zpusobuji, ze veci dostavaji
rychly spad- jeden smyk, druhy smyk, treti smyk jak krava a uz
kontroluju kvalitu korinku kukurice zblizka . Rudy prijizdi s usmevem,
je jasne, ze to cekal. Preju si fotku. Fotim se, znovu nasedam, ujizdim
asi 50m a opet hazu robinzonadu do porostu. Jsme sice jen 100m od pevne
cesty, ale uz na takoveto priskoky nemam nervy ani chut. Rudy stavi GS
na kola, naseda, chvili s nim bojuje, zajizdi do kukurice a zase se
snazi vydrapat ven, ale prece jen diky svemu umeni vyjizdi na sterkovou
cestu.
Vraci se pro sve GS a muzeme vyrazit zase o kus dal.
Prsi cele dopoledne.
Stridave navlekame a sundavame nepromoky. Kdyz nepr
si, je 30stupnu a v nepromocich je jak ve skleniku. Pri jednom
prevlikani u nas zpomaluje Dacie, jejiz ridic se posunky pta, jestli je
vsechno OK. Ukazuju palec vzhuru, ridic i spolujezdec mavaji a
odjizdeji. Destovy mrak, ktery se posunul o kus dal, bohuzel zase
dojizdime. Zastavujeme ve vesnici a jdeme si dat kafe a cokoladu. Opet
vyborne. Potrebuju na toaletu, nachazim dvere s panackem a panenkou,
ale panenka je zamcena. Jdu k baru pozadat o klic. Cisnik rika „ Dama
kaput“ . Chapu, ze musim na pansky. Jake je moje prekvapeni, kdyz po
otevreni dveri koukam na pravy turecky zachod. To uz nechapu. Jak muze
byt turecky zachod kaput . Ale musim dodat, ze splachovadlo splachovalo
a toaletni papiru bylo kolik srdce (no o srdce ani tak neslo, ze )
zadalo. Pred odjezdem jeste nakupujeme chleba a vodu, nechavame v
prodejne 58 000 lei. Jedeme kolem reky a poprve a naposled vidime, ze
asi opravdu nejake povodne byly. Kolem brehu je typicky nanos vseho
mozneho i nemozneho. Nastesti nanosy konci kus od silnice, takze ani v
dobe povodne cesta nebyla pod vodou.
V
poledne se jasni, opet pali slunce. Zastavujeme u dreveneho altanku u
silnice za ucelem vareni obeda.
Jedny z mnoha testovin. Vsude kolem jsou odpadky. Sundavam krosove
boty, ponozky a chladim nohy v ledove horske bystrine. Neskutecna slast
. Obedvame a pozorujeme mistni kluky, jak na pisku u zatacky hraji
fotbal. Je videt, ze tam chodi casto, vsechno maji pripravene. Trochu
nas to udivuje, do vesnice neni zrovna blizko.
Vjizdime na znamou Dracula´s Drive. Uzka souteska klikatici se
podle toku drave reky, uprostred silnicka, kolem ni stanky se suvenyry.
Docela dost cizincu.
Vedet,
co nas ceka dal, posilnime se mnohem vic. Silnice z niceho nic konci a
nasledujicich cca 15km projizdime ve stupackach. Mame moznost volby –
dira, velka dira, past na mamuty, velbloudi hrby. Na fotce to bohuzel
neni dobre rozeznat, ale i to, co vypada jako rovna silnice, jsou diry.
Asi 7km do kopce, pak z kopce. V jednom miste potkavame choppera
(obdivuji ho, opravdu ho obdivuji), objizdime se zprava, protismer
neexistuje, kazdy jede kudy zrovna vidi nejschudnejsi cestu.
Vyjizdime na dalsi kopec a zastavuji nas dalsi prodavaci medu, malin,
boruvek a ostruzin.
Nechceme nic, ale oni se nam vesi na motorky, ze se chteji vyfotit. Z
nedalekeho privesu vychazi jejich tata, lamanou nemcinou sdeluje, ze
zna cesko, ze byl Praha, Brno, Drazdany.. Marne vzpominam, kdy asi
tuhle cast Evropy navstivil, kdyz jeste Drazdany byly v jednom state s
Prahou . Dulezite nastavuje staricky fotoaparat a vsechny sve 3 kluky
foti na motorce nebo u motorky. Rudy dva z nich kousek sveze. Za
tretiho uz chce aspon malou sklenicku medu. Nechteji dat, tak jedem
pryc.
Kempujeme na louce u ricky. Moje GS jako obvykle pri staveni na
stojan trucuje, tak hledame vhodnou podlozku. Za svoje zlobeni dostal
Zoban boticku (nalezenou ve vsude pritomnych odpadcich povalujicich se
kolem). Misto je to krasne, ale pristup k rece stejny jako k penezum.
Mizerny. Prodiram se bodlacim, koprivama a mlazim, abych se konecne po
3 dnech umyla. Voda je ledova a docela drava. Nachazim prijatelne misto
v jednom zakrutu a konam ocistu. Drkotam zubama, ale statecne se vrham
do proudu a smyvam prach a pot i z vlasu. Stejnou cestou se vracim
zpet, vypadam, jako by mne nekdo bicoval . Rudy
si bere sampon a vydava se k rece take. Kdyz se vraci, nechape me
hudrovani na slozity pristup, protoze on dosel k rece rovnou z louky a
jeste tam pry byly do vody male schudky…
Mame najeto 300km a po 20,00 padame unavou. Rudy otvira
dezinfekci – Plum vodku a ponekud ji prichazi na chut. Ospalost ho
prechazi, huba mu jede jak kafemlejnek a jazyk se mu zacina motat.
Nastesti po chvili usina a nechava usnout i mne . |
Den ctvrty –
ctvrtek 21.7.2005
Budime se uz v pul seste rano. Chvili sviti slunko, ale pozdeji oblohu
zatahuji sede mraky. Rudy se opet holi a opet se mu smeju .
Odjizdime uz v pul sedme. Vyjizdim po trave a hlinene ceste na silnici
a nepokladam to, placam se po ramenou . Zato sve GS poklada Rudy.
Studena motorka chcipla v nejnemoznejsim miste, prevalila se v kopecku
na Rudu, primackla mu nohu pod kufr a zpusobila stredni vyron kotniku.
Jen diky pevnym krosovym botam muze pokracovat. Stojim na silnici a
cekam. Slysim kuckani motoru a ticho. Je mi to jasne. Jdu se podivat,
Rudy uz je v sedle, ale zadni kolo sklouzlo ze strane a hrabe se v
trave. Utikam dolu, borim se do vysoke travy a tlacenim pomaham dostat
GS zpet na cestu. Hlina a kaminky mi litaji do obliceje, ale po par
sekundach dostavame motorku zase na pevnou pudu a vyjizdime na asfalt.
Zastavujeme na obvykle kafe a cokoladu. K tomu kupuju jeste susenky na
vahu. Neco jako piskoty spojene cokoladovym kremem. Je jich 25dkg a
platim 23 000lei. Jsou skvele.
Prijizdime pod pohori Fagaras. Hory jsou v mlze, skoro je neni videt. Mame ale nadeji, ze vitr mraky odfouka.
Nadeje
se plni z polovicky, v podhuri je krasne, na vrcholcich mraky
zustavaji. Vyjizdime do nekonecnych zatacek a muj strach z vysek se
hlasi o slovo. Kazdou zakrutu projizdim na dvojku tak pomalu, ze Rudy
za mnou temer pada z motorky. Jet pomaleji, uz couvam . Navic nam pod
koly skripe pisek a sterk, jak se rumuni snazili zalepit diry. Konecne
je meho trapeni konec. Vyjizdime na vrsek pohori Fagaras, ani se
nezastavujeme a jedeme rovnou dolu, nebot mrak je jak mliko a neni
videt na krok. Vjizdime do tunelu. Neosvetleny, tma jak v pytli plnem
mraku. V mlze jde aspon neco videt. V mraku nic. Rudy jede par metru
prede mnou a ja stezi rozeznavam jeho zadni svetlo. Nevidim nic, ridim
se jen intuici. Na druhe strane tunelu jako kdyz mavnes kouzelnym
proutkem – jasno, slunecno, teploucko. Fotime se u snehu, Rudy si na
nem lyzuje (jeho boty c. 47 taky nic jineho nez lyze nejsou ). Sjizdime
po dalsich nekonecnych serpentinach dolu. To uz je lepsi, silnice je
sucha a dolu se tak nebojim .
Jednou objizdime psa leziciho znudene na stredove care, jednou
pozorujeme hadku ctyr koni uprostred cesty, kdyz vudkyne stada nechce
klisnu s hribetem pustit pres silnici na druhou stran. O kus dal zastavujeme u osla. Stoji opet uprostred silnice a ani
se nehne. Zespodu prijizdi auto. Osel se dava do pohybu, prichazi k
zastavujicimu autu s nemeckou SPZ a zebra u otevreneho okynka. V
nemcich uvnitr by se krve nedorezal a rumun za nimi ma ze smichu malem
infarkt.
Zastavujeme na obed na romanticke mytince u silnice. Ovsem
romantika konci na kraji srazu – dal uz jsou jen odpadky.
Prijizdime k prehrade, zastavujeme pod dohledem ozbrojeneho policisty
na zakazu zastaveni a stejne jako loni si jdeme koupit varenou
kukurici.
Cena je stejna – 40 000lei, ale receptura se zmenila – varenou kukurici
nam prodavac jeste opeka na rostu. Je zvykly na turisty, haze
anglickyma ciframa jako nic. Od prehrady jedeme asi hodinu po silnicce
kopirujici jeji zahyby. Ostra zatacka strida zatacku jeste ostrejsi,
vic nez trojku nedavam nikde, nebot clovek nikdy nevi, co ho za
zatackou prekvapi – od vykopu, pres souvislou vrstvu sterku, mrtveho
jezevce po odstavenou Dacii. Uz skoro nemuzu dal, je to ubijejici,
napor na psychiku desny. Konecne tohle vodni dilo opoustime.
Stridave prsi a sviti slunce. Zastavuju a fotim 11 capu na poli.
O kus dal zastavujeme z donuceni – musime pustit stado ovci. Jsme na
tom lip, stado nas jen mine. Hur je na tom nakladak za stadem .
V malem kramku kupujeme vodu – chci neperlivou, ale dostavam jemne
perlivou a je odporna. Nastesti se mi dari ji vymenit za opravdu
neperlivou. Tankujeme. Moje spotreba je 4,3l, Rudyho 4,8. Parada.
Koukam na tri kravske zadky. Pripominaji mi sardinky (mame jich plny
kufr a uz se nam z nich dela zle ).
Zastavujeme na obcerstveni pod stromem u krajnice. Kolem projizdi vozka
s parem koni a se smichem nam nabizi sve dva kone za jednoho naseho. S
diky odmitame, mava nam na rozloucenou a rychlym klusem miri pryc.
Naopak k nam miri pasacek nedalekeho stada krav – chce cigarety. Ma
smulu, nekourime. Zklamane odchazi zpet ke kravam.
Hledame kemp. Polni cesta odbocujici z hlavni silnice pred malou
dedinou Malaia nas vede pod hraz. Reka ted tece jen malo, ale v obdobi
destu je nejspis tahle vysoka betonova stavba k necemu dobra. Po hline
a kameni jizdu zvladam. Ale kdyz mam prudce uhnout vpravo a sjet dolu,
dostavam se mimo vyjetou kolej, najizdim na mokrou travu a opet uleham.
Jen par centimetru a skoncili bychom oba dole pod strani. Nastesti
tento posledni pad nezpusobil zadne skody na zdravi, ani na majetku.
Mam
vseho po krk. Jsem neskutecne unavena, pada na mne deprese a mam pocit,
ze uz nemuzu dal. Sedim u stolku zbiteho z prken a ronim slzy jak
krokodyl. Rudy chudak kolem me skace a snazi se mne trochu povzbudit.
Nejde to. Sedim jak hromadka nestesti a brecim. Navic zjistuju, ze se
padem ohnul padak a tlaci na motor. Rudy ram odmontovava, prekonava
nebezpeci drave reky a rovna padak na protejsi strane hraze v dire
kdovi na co. Povedlo se napoprve, ram kolem motoru je zase jak novy .
Je asi pet odpoledne. Stavime stan, varime jidlo a po 4 dnech sedime s
jidlem u stolu . Nohy se nam motaji do jakehosi provazu uvazanem na
dlouhe bidlo. Rudymu zasviti ocicka, na provaz privazuje vodku a
spousti ji chladit do studene reky.
Sosa dezinfekci, opet se dostava do nalady, ale diky bohu po chvili usina . |
Den paty – patek
22.7.2005
Budime se zimou uz v pet rano. Rudyho kotnik je slusne otekly a moje
prave zapesti (od celodenniho drzeni plynu) mne obcas odmita
poslouchat. Malicek vypovida sluzbu uplne. Slunce zacina opet
nemilosrdne pect, aspon nam ususi mokre rucniky a stan od rosy.
Vyrazime hodne brzy uz po seste. Ovsem jeste nez dojedu na silnici,
zjistuju, ze ABS potrebuje restart. K tomu je potreba kus dratu.
Odchazim nenapadne k plotu opodal a ustipuju z nej potrebny kousek .
ABS naskakuje a my vyrazime vstric dalsim dobrodruzstvim. A ze to
dobrodruzo bude, je nam jasne, nebot hodlame zdolat silnici na mape
sice zakreslenou, ale srafovanou. Coz se rovna silnice ve spatnem
stavu. Pamatujeme si ji z lonska.
Nic
se nezmenilo od tech dob. Opet jedeme asi 10Km ve stupackach po
sterkove a kamenite ceste, obcas zdolavame prudke zatacky do strmeho
kopce, ktere se mi teda vubec nelibi…. .
Na vrcholku kopce zastavujeme a fotime znacku, kterou jsme si vylozili
po svem. Neco jako „tohle nejspis neprezijete“. Prezili jsme. Mijime
krasne jezero. Sjizdime az dolu do udoli, poznavame misto, kde jsme
kempovali loni a zastavujeme na obcerstveni a vyrachani se v rece.
Vlevo tece lina melka reka, vpravo se do ni drave vleva horska
bystrina. Splham po kamenech az k nejvetsim perejim a tam si uzivam. Po
chvili si telo zvyka na ledovou vodu a Rudy mne nemuze dostat na breh .
Strkam hlavu do nejprudsiho proudu valiciho se mezi kameny, nastavuju
proudu zada… . Rudy jde po obede take do proudu, ale zdrzuje se v nem
pouze na dobu nezbytne nutnou a za par vterin je venku. Citlivka .
Mame dve moznosti – bud zakempovat, nebo vyrazit a prekonat bulharske
hranice. Protoze je teprve kratce po poledni, volime druhou moznost.
Uzivame si nadherneho asfaltu a tahlych zatacek. Po tolika kilometrech
s prumernou rychlosti 20km/h se nam zda 120km/h jako treti kosmicka.
Krajina se meni na rovinatou bulharskou a vsude kolem silnice domorodci
prodavaji melouny. Tankujeme na Shellce - mame prvni moznost platit
kartou. Na zachode je cisto a dostatek toaletniho papiru. Zastavujeme
se v mestecku., Rudy hlida motorky, ja nakupuju chleba, vodu a pastiky.
Mijim pekarnu, jejiz prodejni pult je zaroven vyloha, neodolam linouci
se vuni a kupuju kazdemu sladke pecivo. Je vynikajici.
Prijizdime k rece, ktera tvori hranici mezi Rumunskem a Bulharskem.
Ptame se domorodce, jak casto trajekt jezdi, kolik stoji, cim se plati
atd. Dozvidame se, ze trajekt jezdi 24hodin, ze nevi kolik stoji,
platit se muze jen eurama a smenarna tady neni. Vracime se do mesta
utratit posledni rumunske fufne za pastiky, vodku a dobroty.
Prijizdime k celnici, ktera je zaroven i vjezdem k trajektu. Odbaveni
jsme po chvili cekani bez problemu. Zjistujeme, ze trajekt muzeme
zaplatit skoro vsemi menami sveta, ze nas bude stat 12euro a ze
smenarna tu je. Zajimalo by mne, zda onen domorodec byl nekdy dal nez
10m od sve putyky.
Baba v kase trajektu vsechno energicky ridi, poletuje mezi autama a
zapisuje si SPZ. Je desne dulezita. Umi s pocitacem.
Kolem vesele kvete nakupni turistika. Zeny i muzi ruzneho stari tahnou
na vozikach na kufry narvane krabice vsim moznym. Z Rumunska i do
Rumunska. Ale nemaji ledajake krabice. Prinejmensim Davidoff .
Je 18,00.
Cekame na trajekt. Je 19,00. Trajekt prijizdi. Z neho vyjelo asi 12
kamionu, ktere totalne zacpaly vsechno kolem. Baba prilitne a ze mame
popojet kousek na stranu. Odtlacime motorky, babe se to zda pomale a
tlaci mne ze zadu a neco pri tom rumunsky mele. Utrhuju se na ni, ale
ona mele dal svou. Dokazala to, ze se ji podarilo na pristaviste
nasackovat dalsi kamion a ucpat jeste vic uz tak ucpany prostor. Je
20,00, dostavame povoleni jako prvni vjet na trajekt.
Na mokrem zeleznem trajektu opatrne manevrujeme a zastavujeme na
vyjezdovem konci.
Najizdi jeden kamion za druhym. Na necky se jich vejde 13. Proto tak
cekame. Az se naplni kapacita. Uz je tma, kdyz konecne odrazime od
brehu. Cesta po vode trva jen slabou ctvrthodinku. Kvuli mnozstvi
komaru mam i pres neskutecne vedro na sobe bundu, rukavice a v zaveru i
prilbu. Trajekt
doseda mekce, motorky se ani nehnou. Vyrazime jako prvni a jsme radi.
Zastavujeme se na bulharske celnici. Musime ukazat pasy, technicak a
zelenou kartu. Cekame. Je nam vse vraceno, popojizdime o 5m dal a na
novo. U treti kontroly nechteji doklady, ale 10 euro na osobu –
silnicni dan, prej…. Bez dokladu. S dokladem 100 euro. Vyderaci.
Konecne odjizdime z celnice. Je tma jak v pytli, vsude azbuka a cedule
na Sofii nikde. Bloudime uz na prvni krizovatce. Par km jedeme spatnym
smerem, vracime se a konecne najizdime na spravnou silnici.
Bulharsti cestari asi dostali k vanocum frezu. V silnici jsou
vyfrezovane fleky velikosti vrat od stodoly, maji ruznou vysku i
hloubku a jsou neoznacene. Na neosvetlene silnici je to peklo. Kazdou
chvili rana do riditek. Rudy chyta jednu zvlast chutnou diru a rve
nadavky tak hlasite, ze ho slysim i ja. Hledame kemp. V mape jsou, ve
skutecnosti nikoli. Nastesti potkavame motel s pokojem za 20euro.
Bereme to. Motorky schovavame do kulny za motelem a dohlizime na to,
jak ji spravce zamyka na dva zapady. Davame si sprchu a ulehame do
cistych perin. Rudy si chvili pripada jak ve Slunce, seno, erotika,
nebot deky nikde a na posteli je jen prehoz. Soukame se pod to, je
takove vedro, ze deky stejne nejsou potreba. Usiname pred pulnoci.
|
Den sesty – sobota
23.7.2005
Probudila nas urvana straka. Je pet rano, slunce uz je vysoko na
obloze. Schazime dolu pred motel, obsluha uz nam otevrela garaz a
hodinu pred otvirackou otevrela bar. Ma smulu, nic si nedame.
Zjistujeme, ze nam motorky hlidalo hned 5 psu najednou – za plechovou
boudu ma pelisek fenka a jeji stenata .
Pri vyjezdu od motelu davame pozor, abychom neporazili jednu z mnoha
ovci a koz, ktere jde bulharska obcanka napast na travu u silnice a uz
to strihame po hlavnim tahu na Sofii. Nechceme se v Bulharsku zdrzovat,
nejradeji bychom ho zvladli prejet za dnesek. Nastesti jsou vetsi mesta
na cedulich azbukou i latinkou, takze se i pri rychle jizde docela
dobre orientujeme. Jezdi se tady strasne. Za zatackou vykop v silnici a
auta v protismeru – nic neobvykleho. Tatrovka predjizdi kamion a malem
nas vyzene do prikopu – vsedni rutina. Konske povozy uz se ztraceji a
namisto koni jsou cim dal vice videt osli. Bloudime kolem Sofie.
Znaceni je tady mizerne.
Kdyz uz Rudy, zvladajici azbuku mnohem lepe nez ja, konecne neco
prelouska, zjisti, ze precetl SERVIS SCANIA. Hledame benzinku, na ktere
muzeme tankovat na kartu. Dari se nam na druhy pokus. Zastavujeme na
odpocivadle a davame si chleba s pastikou. Rumunske pastiky mi moc
chutnaji . Zjistujeme, ze uvolneny drzak kufru odira lizatko za zadnim
kolem. Dotahujeme a hrneme to dal – rovnou mezi dve bourky. Stacime
jeste na odpocivadle s pristreskem zastavit, kdyz v tom se nebe
otevrelo a zacaly z nej padat kapky jak palec a kroupy zrovna tak
velike. Po pul hodine dest ustava, ujizdime v nepromocich dal, ale
vedro je takove, ze igelity museji dolu.
Konecne mame hranice Bulharsko – Makedonie na dohled. Prijizdime do
hranicniho mesta Petric. Strasne mesto. Uzke ulicky do prave uhlu v
prudkem kopci, provoz jak na Vaclavaku. Bloudime.
Rudy se pta na cestu, dari se nam z mesta vyjet ven a konecne
prijizdime na hranice. Dostavame do pasu razitko a popojizdime k
Makedonske strane.
Makedonci se divi zene na motocyklu, ptaji se Rudy, jestli jsem jeho
manzelka (ten se sebezaprenim kyva hlavou na souhlas) a chteji otevrit
topcase. Neshledavaji v nem nic spatneho a pousteji nas.
Makedonie
je hrozne vyprahla zeme. Prsi tam pouze dva mesice na jare a na podzim.
Nadjizdime vyschla koryta, siroko daleko nevidime normalni strom, jen
kosodreviny. Vsechny vesnice maji pod nazvem jeste znacku povolene
rychlosti 50 a zakaz zastaveni. Nekde jen zakaz stani. Zvlastni.
Opravdu neni podel prutahu vesnici jedine stojici auto. Zastavujeme v
prvnim vetsim meste a menime eura na Dinary. Za 100 euro dostavame6 120
dinaru. Kolem uz asi potreti projizdi kluk v ksiltovce na Ninje 750 a
vypada to, ze se chysta na ctvrte kolo kolem namesti . Ptame se po
hotelu, vsechny jsou za 40euro a bez garaze. Vyjizdime z mesta a
zastavujeme u kempu. Bohuzel kemp neni kemp ale fabrika. Vratny jde
zkontrolovat, co se deje a ochotne nam radi kudy do hotelu.
Prijizdime k super luxusnimu komplexu. V zahradach zurci vodotrysky a
prochazeji se pavi, na parkovistich parkuji nejluxusnejsi vozy, v
bazenech se cachaji vnadne slecny. Rehtame se s Rudou na sebe.
Parkujeme pred vyjevenym pavem a jdu se jen pro srandu zeptat, co stoji
pokoj. 50euro. To se nam davat nechce. Nasedame na moto, ale zastavuje
nas recepcni a na uctenku pise jmena tri hotelu v okoli, ktere jsou
levnejsi a kde muzeme prespat. Moc mu dekujeme, recepcni odchazi a za
moment privadi drobneho muzika mluviciho cesky. Je to cech z Olomouce,
otazku, co dela v Makedonii, nenapadne obesel .Koukam kolem a vidim z
parkujiciho Passatu vystupovat 5 velmi vnadnych a „jasnych“ divek. Oba
uz asi tusime, co je to za hotel.
Bavime se o nasi ceste, kudy jsme jeli, kudy chceme jet a i zvedavi
kuchar, jez se prisel podivat, co se to deje, nam radi nasi trasu
zkratit a nezajizdet k Albanskym hranicim. Ne sigurno, rika. Ne
bezpecno (stejne tam pojedeme). Pak nam jeste radi kemp u nedalekeho
jezera. Loucime se s temi velmi pratelskymi lidmi a jedeme o dum dal.
Vzdavame se pohodli hotelu a odjizdime k jezeru, i kdyz to znamena
zajizdku z vytycene trasy. Kuchar na posledni chvili vybiha a dava mi
za bundu dve vychlazene tretinky mineralky .
Cestou zastavujeme doplnit zasoby vody a chleba. K jezeru uz to ma byt
jen kousek, tak nechavam satek pod pavoukem a jedu jen tak. Prijemne to
chladi. Par minut. Nasla si mne divoka makedonska vcela a rozhodla se
zemrit na mem krku. Palciva bolest mne donutila okamzite zastavit. Rudy
muj krk kontroluje a zacinajici otok dezinfikuje vodkou. Kolem nas
probublava staricky bavoracek se dvema pasazery. Mava nam, my mavame
jemu. Doufam, ze mi krk nenatece a znovu nasedame. Mam o sebe strach,
tak neustale polykam, jestli mi krk neotika zevnitr. Po chvili uz mne v
krku od sameho polykani skrabe. V serpentinach z dlouheho kopce
predjizdime onoho bavoracka.
Pod kopcem zastavuju, abychom udelali foto nasich bavoraku s tim
starym. Kluci uz jsou u nas a ochotne zastavuji a pozuji. Dozvidame se,
ze BMW je z roku 1954, ma doma jeste sajdu a slysime a vidime, ze
startuje na prvni drb . BMW je BMW . Vypada sice jako hromada srotu,
ale upaloval se dvema pasazery jako za mlada .
U jezera nas ceka velke zklamani. Nejen ze cesta k nemu netrvala
15minut, ale dobre 45, ale hlavne – tato oblast slouzi nejspis jako
mistni vyletni stredisko. Davy lidi, stanky s tretkama, parkujici auta,
rvouci bary. Nic pro nas. Stezi chapeme, kudy se chodi k vode, protoze
kam oko dohledne, same rakosi, rakosi, rakosi a rakosi. Sice muzeme
dohlednout na Recko, ale co je nam to platne….
Jedeme zpatky. Je nam jasne, ze vodu na koupani dneska nesezeneme.
Zastavujeme ve stepi kousek od silnice a za kerem rozbijime tabor.
Probouzime tim mracna komaru. Veceri varim v kompletnim obleceni vcetne
helmy se zavrenym plexi. Ve stanu nas pro zmenu pichaji bodlaky,
derouci se i pres pevnou podlazku. Asi „nejlepsi“ misto na kempovani,
co jsme za celou dobu meli.
Mame najeto 550km a usiname se zapadem slunce.
|
Den sedmy – nedele
24.7.2005
Uz v sest rano je hic jak blazen. Konstatujeme, ze spat na nasich
bundach a kalhotach uz zacina byt zdravi nebezpecne. Pri vyberu – bunda
– tchor bychom volili tchore . Dereme se ze stanu, ve kterem je jak v
peci a zjistujeme, ze lzice a esus od vecere jsou obaleny mravenci.
Rudyho ponozky pohozene venku jsou pro zmenu obaleny bodlaky. Asi 15
minut je obira a pak je nechtene opet upousti na zem. Kleje jak pohan .
Sklanim
se u motorky a zkoumam, jestli z ni nikde nic netece. Rudy uz je na
tuto moji cinnost alergicky. Aspon 1x denne totiz zkousim, jestli packy
packuji, blinkry blikaji, gufera tesni a srouby nepropousteji. Kdykoli
se proto nekde na parkovisti sklonim nad podezrelym flekem na zemi pod
motorkou, Rudy na mne automaticky vola „To neni z tebe“ . Asi bych toho
mela nechat, nebo budeme mit problem s komunikaci .
Zajizdime zpet do mesta, kde jsme byli vcera a tankujeme za 2000din.
Dostavame jako pozornost pekne ksiltovky. Z hadice mezi stojany tece
permanentne voda. Obcas ji nekdo z obsluhy vezme a strika s ni dlazbu.
U jednoho stojanu uz je slusna hloubka.
Prichazeji
k nam tri domorodci a prosi o nastartovani. Startuju Rudyho moto na
hlavasu (ja mam GS na bocaku a v teto poloze nastartovat nejde), chlapi
chvili poslouchaji, dekuji a odchazeji.Pri odjezdu nam vsichni mavaji.
Makedonci jsou fajn .
Vjizdime do hor. Ochlazuje se a je pod mrakem. Nic bychom nemohli vice
uvitat . Misty v zatackach chybi asfalt, ale jinak jsou makedonske
silnice rekla bych lepsi nez nase.
Kdyz se prehoupneme pres horizont a sjizdime zase do dalsiho udoli,
vidime z dalky policejni patrolu.
Je nam jasne, ze jsme asi prvni vozidla za ten den a uz dopredu
podrazujeme. No jak jinak. Policajti jen kotroluji pasy a technicaky a
po minute nas pousteji dal. Zastavujeme u male ricky, smyvame prach
aspon z obliceje a umyvame z nadobi to, co nezpracovali mravenci. Rudy
dostava napad vychladit limonadu v tunce.Tunka je hlubsi, nez cekal .
Nastesti flaska neni plna a plave. Jen mame trochu problem, jak se k ni
dostat . Zatimco se limo chladi, beru prazdnou dvoulitrovku a chci do
ni napustit vodu na vecer, kdybychom zase stanovali daleko od vody.
Rudy lovi limonadu. Haze po ni kameny, aby ji donutil prirazit ke
brehu. Donutil. Ale zaroven ji prorazil. Takze z nahradni vody nebude
nic, limonada se preleva do neposkozene lahve. Ach jo. Rudy po mne haze
prasklou lahev, abych ji schovala do kufru k ostatnim odpadkum a
trefuje se mi do prilby. Ma tak nekdo den….
Z tluste cervene znacene v mape sjizdime na tenkou cervenou. Je o
poznani horsi, ale da se jet. Trochu poprchava. Cesta je horsi a horsi,
misty neni vubec a davame si bahenni koupele. Mijime stado prasatek
pasoucich se u silnice, zastavujeme a chrochtajici cuniky fotime .
Cesta vede kolem podivneho lomu – vypada to, jako by cernym popilkem
byla zasypana cela vesnice. Z obrovske hromady toho neceho trci jen
sloupy elektrickeho vedeni. Pusobi to divne. Pokracujeme dal, az nas
zastavuje brana a ozbrojena ochrana fabriky. Ukazuji nam, ze dal uz
nemuzeme, musime zpatky.
Ale zaslechneme, jak se jeden strazce pta druheho, jestli nam ma
dovolit prujezd….. Takze cesta dal vede. Pritom v mape zakreslena je.
Jen nas na ni nechteji pustit nebo je z nejakeho duvodu zahrazena touto
fabrikou a dal je kdovi co. Otacime tedy a jedeme nekolik kilometru
zpet.
Na posledni chvili v jedne zatacce bleskovym uhybnym manevrem
zachranujeme zivot docela velke zelve. Fotime si ji s motorkou, zelvu
na silnici jsme jeste nemijeli . Opet najizdime na sirokou silnici,
mijime jeden fiatek za druhym a po chvili zastavujeme na svacinu nad
krasnym jezerem. Vjizdime do mesta za ucelem koupit chleba. Nedochazi
nam, ze je nedele a tedy i v Makedonii nikdo nepracuje. Odchazim do
mesta najit nejakou vecerku. Marne. Kolem Rudyho a motorek je obvykly
ruch. Majitel blizke restaurace nam prodava chleba ze svych zasob. Chce
20 dinaru, obvykla cena. Bohuzel mam jen stovku nebo deset. Prichazi
mlady par velmi dobre hovorici anglicky a zbyvajicich 10 dinaru nam
venuje.
Zapredeme druzny hovor, je moc prima, ze nam po dlouhe dobe nekdo
normalne rozumi . Smejeme se, kdyz se divka pta na znacku nasich
motocyklu. Jeji pritel prevraci oci v sloup a ukazuje na nadrzi velke
vrtule .
Sjizdime z hor a hledame kemp. Je nam jasne, ze na vodu narazime jen s
velkym stestim. Jenze dneska ho mame. Odbocujeme z trasy a nachazime
ricku. Chvili nas rusi dva rybari, ale mozna vic rusime my je, takze po
pul hodine bali kram a odjizdeji. Rudy jde do proudu vykonat ocistu,
mne se voda zda spinavejsi, nez jsem ja, tak si jen chladim nohy. Do
stanu zalezame uz v 18,30.
Rudy opet popiji vodku a po chvili prohlasuje, ze ho nemam rusit, ze
jede na kolotoci a ja ho brzdim. Jeste se mi snazi vysvetlit, ze se
toci po smeru hodinovych rucicek, ale to uz ho posloucham jen na pul
ucha. Usinam.
|
Den osmy – pondeli
25.7.2005
Od brzkeho rana je vedro. K tomu Rudyho boli hlava, nechce se mu
vstavat a dela, ze ve spacaku vubec neni . A to vecer hlasal, abychom
vyrazili brzy…. Je pul sedme a on jeste chrape. Konecne ho v 7,15
vykopavam ze stanu. Reka je kalna, neda se v ni umyt. V horach nejspis
prselo. Vyrazime smer Kumanovo, najizdime na dalnici do Skopje. Kazdych
20km zastavujeme a platime myto. Nadavame jak spacci.
Jednou chteji 50 za motorku, pak dvakrat 35. Je to opruz. Muzeme platit
i eury, ale ten jejich kurz je sileny. Vjizdime do Skopje. Poprve se
setkavame se neprijemnymi zebrajicimi fakany. Na krizovatkach smudlaji
skla a pak natahuji do okynka ruce pro penize. Jeden pribiha i k Rudovi
a sudli plexi na jeho GS. Sotva udela par tahu spinavym hadrem, uz se
natahuje pro drobne. Rudy mu ukazuje, ze nemame. Tak chce ten maly
smrad aspon zatocit plynem. Rudy ho nechava dvakrat vrknout motorem.
Vedle me se objevuje druhy fakan a chce taky k plynu, ruku drzi na mem
pravem zavazicku a chce moji ruku vytlacit. Drzim pevne. Ovsem smrade
vyuziva me chvilkove nepozornosti, protaci rukojet a vyhani mi otacky
do cerveneho pole. Driv, nez mu stacim jednu vrazit, uskakuje a smeje
se. Je mu jasne, ze jsme temer bezmocni, uprostred rusne dopravy.
Nastesti naskakuje zelena a muzeme pokracovat. Na dalsich krizovatkach
uz mali smradi otravuji pouze ridice aut. Vyjizdime ze Skopje podle
znaceni na jezero Ohrid. Mijime cim dal vice vozidel KFOR, podle SPZ je
kazde druhe auto od nich. Predjizdime dva kamiony z Ceska, taky KFOR.
Je mi to podezrele. Registruju prostrilene dopravni znacky. Vlevo i
vpravo od silnice jsou videt opevnena stanoviste. To jedeme do valky
nebo co Mijime cedule s napisy BOARDER a DOUANE. Rudy je nevidi a tvrdi
mi, ze celnice pred nami je jen nejaka zona… Neni, je to celnice se
Srbskem. Celnikovi vysvetlujeme, ze jsme se tam dostali omylem, ten nas
nechava otocit a v protismeru vyjet z celnice. Vyjete koleje maji
hloubku dobrych 20cm. Jedna z nich Rudu chyta pri otaceni a ten se padu
vyhyba jen tak tak….
Jedeme zpatky ke Skopje. U maleho kramku u silnice nakupujeme skvele
pecivo, vodu a pastiky. K tomu na okamzitou konzumaci burek s brynzou.
Ten se s burkem, co se prodava v Brne na Josefske, neda vubec srovnavat
. Sypeme do vody dalsi tang a kdyz to vidi prodavac, vychazi a venuje
nam dva plastove kelimky . Dekujeme, budou se hodit . Konecne najizdime
na spravnou silnici na Ohrid. Tankujeme a pumpar mi nechtene caka
benzin na celou motorku i obleceni. Omlouva se az do aleluja, ale co je
to platne, kdyz mi bunda, kalhoty i rukavice smrdi benzinem. Mijime
mistni slumy, boudy ztlucene z kde ceho, vsude odpadky, spina, prach….
otresne.
Opet najizdime na dalnici a opet po par kilometrech platime mytne.
Nervy to nevydrzely a na nejblizsi odbocce sjizdime z dalnice. Vjizdime
do vesnice. Udivuje nas, ze pred nami jedou dve auta se svycarskou SPZ.
Vsude vlaji albanske vlajky. Kolem nas se tyci vysoke betonove zdi a az
za nimi je videt domy. Vpravo tece obecni stoka, obcas v ni plave mrtva
kocka, nejaka kost a vsudypritomne odpadky. Uzke ulicky s temer nulovym
pokrytim asfaltem a preplnene auty, lidmi, osly a konmi nam dovoluji
pouze rychlosti chuze projizdet. Propletame se pomalicku davem. Mam z
tohoto mista hodne neprijemny pocit. Vesnice je nekonecna, odevsud tece
voda, plni hluboke diry v silnici bahnitou breckou. Rudy objizdi
odstavene auto a malem ho sundava auto zezadu. U silnice na igelitu
lezi vyvrhnuta krava, odrizla hlava se kouka do oblak, streva se valeji
po zemi. Kdosi tahne kytu na kusu igelitu nekam pryc. Bezradne
zastavujeme na rozcesti. Proti nam, pred restauraci, sedi u plastoveho
stolku elegantni pan se dvema prisedicimi. Rudy se ho pta, kudy na
Ohrid. Elegan ukazuje na stul a rika „kafe“. Rudy krouti hlavou a znovu
se pta na cestu. Konecne chlapek ukazuje spravny smer, ale znovu nam
kyne, abychom prisedli. Rudy se na mne obraci se slovy: „neboj, tady
nas nesezerou“ a miri ke stolu. Nejsem si tim vubec jista, presto
parkujeme u chodniku. Muz mavnutim ruky posila pryc sve prisedici a
upravuje nam misto k sezeni. Mam trochu strach sundat prilbu Nevim, co
je tady zvykem, ale zenska za riditky to rozhodne nebude. Ale prece
tady nebudu sedet v helme. Sundavam helmu i bundu a doufam, ze mne
nikam nezavrou. Nezavreli. Naopak pohostili vybornym kapucinem a
mostem. Na motorky si nikdo z okukujicich kluku a muzu nedovoli ani
sahnout.
Autorita majitele restaurace je citit na mile daleko. Jeden z kluciku
ma slusne zkazene predni zuby. Dozvidame se, ze tento zlatem oveseny
pan je majitel teto restaurace, nekolika dalsich, starosta teto obce a
tipujeme i hlava mistni mafie. Jeho 6 bratru ma hotely a restaurace
siroko daleko. Z jeho chovani i vyjadrovani je videt, ze slovo prosba
neni v jeho slovniku. Domlouvame se cesko/albansky, snazime se pouzivat
mezinarodni slova a docela si rozumime. Boss razantne privolava dalsiho
muze, ten umi slusne nemecky. Tak nam vysvetluje, jak to tady chodi. Ze
je v Makedonii 60% nezamestnanost a vsechny auta se svycarskou SPZ jsou
makedonci, kteri pracuji v cizine. Kolem nas projizdi ford cabrio a v
nem klucina v kroji. Dostavame vysvetleni, ze jede na operaci. Ruda
furt nechape, tak ho musim kopnout, ze jde nejspis o obrizku . Koukam
se kolem a vsude vidim jen muze, nikde zadna zena. Ja mam na sobe bile
prusvitne funkcni pradlo a je mi z toho divne.
Asi po pulhodine druzneho hovoru se s nami boss louci, naseda do
luxusniho terenniho BMW a odjizdi. Po chvili se vraci v opryskanem
starickem Mercedesu, mizi v dome, vychazi, ukazuje pas a rika, ze jede
do Kosova. Copak tam ma asi za ksefty .
Chystame se k odjezdu. Z restaurace vychazi kuchar a peknou
slovenstinou nam radi, kudy jet a cemu se radeji vyhnout. Chvili jeste
vykladame, pak se zvedame a chceme platit. Jak jsem si myslela – ucet
uz je vyrovnam.
Vsichni nam preji stastnou cestu a mavaji na rozloucenou. Opet
projizdime nekonecne vesnice zacpane lidmi, auty, zviraty, odpadky.
Vjizdime do dalsich hor. Je nadherne. Super asfalt, krasna priroda,
divoke hory, divoka reka, nadhera. Vysoko v horach vidime male
vesnicky.
Vypada to tady jak v risi pohadek. V mestecku Deber zastavujeme u
pekarny. Kupujeme nadherny chleb ve tvaru malych bochanku spojenych
dohromady a par sladkych rohliku. Jejich pecivo bych mohla jist cele
dny . Sedime v parku, pozorujeme srumec kolem a cpeme se
Krajina se trosicku rovna a pred nami lezi mesto Struga u jezera Ohrid.
Mistni riviera. Neodolavame a zastavujeme. Voda je skvela, lec jezero
velmi melke. Jdeme nekolik desitek metru od brehu a porad nam je po
kolena. To nevadi, hlavne, ze jsme ve vode . Po plazi chodi prodavacka
koblihu a prazenych semen vseho druhu.
Popojizdime
kousek dal a kempujeme v utulnem kempu za 560dinaru. Koupeme se v
teplych sprchach a vychutnavame si pohodli normalniho zachodu .
Nez
prijdu ze sprchy, je u Rudy opet jeden mistni a zive diskutuji. Starsi
pan nam skvele rozumi, i my jemu, tak s nim travime nekolik hodin.
Ptame se co u nich, on se pta co u nas. Kdyz prijde rec na platy, rika,
ze u nich neni neobvykle pracovat za 50 euro na mesic. Strasne. Je u
nich velka chudoba, hodne se krade. Ale konske nebo osli povozy uz
nejsou v mode, vsichni maji auta. Nejezdi k nim absolutne zadni
turiste, jsme velika vyjimka. Ale vsichni, se kterymi prohodime par
slov, vedi, kde je Cesko. Vsichni. Prichazi dalsi domorodec a vychrli
na nas jmena vsech ceskych mest, ktera maji aspon nejaky fotbalovy
klub. Karlovy Vary, Teplice, CB, Praha, Brno, Mlada Boleslav . Nebyl
dal nez za humnama, ale zna vsechno. Na rozloucenou dostavame velkou
lahev cerveneho vina. Je 22,00 a jdeme spat.
|
Den devaty – utery
26.7.2005
Rano nas pred sestou budi grupa nejmene deseti psu, volne pobihajicich
po kempu. Rychle balime stan a vyrazime na nedaleky prechod Makedonie –
Albanie.
Na
hranicich stoji fronta 8 aut. Cekame jak na slavu, porad se nic nedeje.
Celnici vse ridi pistenim pistalky. Nedej boze, aby nejake auto
nepopojelo a vytvorilo mezeru. Rudy vyplnuje vchozi a vychozi
formulare. Kdyz na nas konecne prijde rada, beha od okynka k okynku,
vse za piskani pistalky. V predposledni okne po nem chteji 10euro za
osobu. S potvrzenim o zaplaceni, jake u nas vydava cistirna odevu,
konecne opoustime Makedonii a vjizdime do Albanie. Prvni, co vidime,
jsou bunkry. Betonove kopecky vsude, kam se podivas. Jsou jich desitky.
Hory kolem maji rude cervenou barvu. Sjizdime dolu, dolu, porad dolu.
Krajina je nadherna, ale lidska dila strasna. Fotime se u opustene
fabriky. Kdyz jsme sjeli dolu, musime zase nahoru. Prudke zatacky do
strmeho kopce a porad nahoru a nahoru. Na vrcholku zastavujeme a
rozhlizime se.
Dole v mestecku Elbasan prijizdime na krizovatku se stopkou. Vpravo,
kam az oko dohledne, strudl aut mirici z mesta. Snazime se mezi
jednotliva auta vecpat a projet, ale je to nemozne. Nikdo nas nechce
pustit. Nastesti se jeden ridic dava do hovoru s chodcem, cimz vznika
mala mezirka a tou se oba protahujeme skrz. Projizdime periferii mesta
a vubec se nam tady nelibi. Zjistujeme, ze kdo nema Mercedes, jako by
ani nebyl. I autoskola vlastni pouze vozidla Mercedes.
Zato nejsou videt zadne povozy. Oslici i konici slouzi vyhradne k
noseni. A nosi vsechno, nejcasteji otepi jakesi travy a naklady drivi.
Odbocka do hor, kterou se chceme vydat, je zavrena. Musime dal po
hlavnim tahu na Tiranu, hlavni mesto Albanie. Snazime se odbocit o kus
dal, ale nedari se a vjizdime do hlavniho mesta. Pres cestu se vlece
prasivinou olezly vychrtly pes. Hnus. Prijizdime na krizovatku, na
ktere se vsechny vozidla pohybuji podle nam neznameho klice. Totalni
chaos. Vjizdime do krizovatky a na posledni chvili si vsimam
maskovaneho semaforu s jasne zarici cervenou. Z leva uz na mne miri
shluk aut v cele s domichavacem. Ujizdim co to da. Dav lidi houstne,
silnice se zhorsuje, vubec netusime, kde jsme. Drzim se Rudyho jak
kliste, protoze kdyz se ztratime, uz se nikdy nenajdeme. Rudy sjizdi ke
krajnici a pta se osunteleho domorodce s vakem na zadech, kudy na
Shkodru. Ten macha rukama a jen diky nasi bujne fantazii odhadujeme
smer, kudy se mame vydat. Rudy se pro jistotu jeste jednou ujistuje. To
je chyba. Chlapek prestava machat rukama, skace za Rudyho na tandem a
nez se oba nadejeme, sedi za Rudou a busi mu do zad, proc jeste
nejedeme. Nemuzu se z toho vzpamatovat. Ale on je nase jedina nadeje,
ze se z tohoto sileneho mesta nekdy dostaneme. Za mohutne gestikulace
naseho noveho souputnika (nezbyva, nez doufat, ze nema blechy, vsi,
choleru….)
vjizdime z bocni ulicky na hlavni. Peklo zacalo: predstav si zacpany
vnitrni okruh v Praze. Rozkopej silnice az na hlinu a kameni, do toho
udelej diry a vymoly a nalej do nich mestske splasky. Sem tam pohod
prejeteho psa. Nazen sem tatrovky se suti, auta, mopedisty, osly,
chodce a autobusy. Vsechno zahal do husteho smogu. Kazdou chvili jizdni
pruhy neurciteho poctu zuz do 1/2pruhu hromadou suti, odstavenym
vrakem, propadlou silnici.... Zakaz vsechny, hlavne ty nejzakladnejsi
dopravni predpisy. Kdyz cekas ve ctyriceti stupnovem hicu na to, az se
to pohne a vubec netusis, kam jedes, kdo ma prednost ci odkud se kdo
pririti, protoze vsechno se pohybuje jak chce, mas predni kolo ve
vykopu, stojis jednou nohou v dire s breckou, vpravo te vytrubuje
autobus a zleva te na nej macka tatrovka, pred tebou je shluk aut az
kam vidis a ze zadu te postrkuji dalsi, jsi v Tirane .
Rudy
jede prede mnou a snazi se klickovat mezi vykopy. Pasazer je sice
vyschly chlapik, ale prece jen uz jsou tezci. Suneme se stale na
jednicku pomalicku vpred. Nohy mam jak v tekutem zeleze, horko od aut a
mych valcu je priserne. Rychle mrkam po ukazateli teploty. Kluk jeden
baworacka, chladi jako bychom byli na poklidne nedelni projizdce kolem
Komina. V duchu ho placam po nadrzi a slibuju celych 25l nejlepsiho
naturalu, kdyz mne timhle ocistcem proveze. Nebojim se, ze mne nekdo
sunda. Nemam cas starat se o ty za mnou nebo vedle me. Bojim se, ze
zustanu trcet nad nejakym vykopem, nebo ze spadneme do jedne z mnoha
hlubokych der. Kdyz uz si myslim, ze je vsemu konec, koukam se dopredu
a jdou na mne mrakoty. Kam az vidim, tahne se had aut. Po zhruba hodine
se dostavame z mesta na periferii. Doprava trosicku povoluje, uz mam
cas sem tam kouknout bokem.
Vidim rozbombardovane domy, vsude tekouci stoky, hnijici odpadky a
mrtva zvirata. Na sutinach jednoho domu visi z raminek satstvo nabizene
k prodeji. O kousek dal na zbytcich betonovych zakladu v poklidu
popijeji kafe hoste male restaurace. Tento svet jde mimo me.
Mesto i predmesti nechavame za sebou. Stale ovsem vezeme onoho albance.
Je jasne, ze chce az do Shkodry. Mit GS min nalozeno, asi by ho tam
Rudy zavez. Jenze to nejde. Jsou tezci na mistni rozbite silnice.
Zastavujeme na odbocce do vesnice a Rudy se snazi svemu pasazerovi
vysvetlit, ze do Shkodry nejedeme, ze odbocujeme do hor. Nechape a sedi
dal. Rudymu tecou nervy, nemuze se chlapika zbavit. Albanec stale mele
svou, tahle bocni prasna cesta nikam nevede, Shkodra Shkodra a ukazuje
dopredu. Az mu Rudy drsne poruci slezt, chlapik konecne sleza, dekuje
za svezeni. Rychle opet startujeme a mizime v prachu vesnicke cesty. Za
par metru se mi dela cerno pred ocima, kdyz vidim, co je to za cestu.
Vpravo hluboky vykop, vedle nej val hliny, na projeti 2m prasne cesty s
dirami a hrby. Koncime ve vesnici. Cesta dal nevede. Stekame na sebe,
jak chce vypeti z prozitych chvil ven. Po chvili mlceni se zaciname oba
smat az k slzam, ze jsme projeli, ze zijeme a ze uz v Albanii nechceme
stravit ani minutu navic .
U prodejniho stanku s melouny se chceme obcerstvit. Nemame ale albanske
penize, tak prodavacce za jeden maly meloun nabizime 2 eura. Baba
obraci minci v prstech, evidentne nic takoveho nikdy nevidela. Odmita.
Nakasli si, babo. Nasedame na moto a stejnou cestou mirime zpet k
silnici. Uz zdalky na nas mava nas stary znamy. Kdyz vidi, ze
prijizdime bliz, rozbiha se nam v ustrety. Rudy na nic neceka, strhava
motorku doprava a po kamenitem valu vyjizdi na silnici a upaluje pryc.
Nehodlam se s chlapikem dohadovat a volim stejnou cestu . Motorka mi po
sutrech v prudkem svahu skace jak horska koza, ale tuhle neplanovanou
terenni vlozku zdolavame a mavajici albanec nam za chvili mizi z
dohledu .
Vsude nas meri policie s radary. Nastesti nas nikde nezastavuji. Mijime
jednoho obecniho blba, ktery dostal kukan a pistalku a ridi dopravu v
prehledne zatacce za vesnici. Piska na vsechno, co se pohybuje, zurive
mava placackou. Mozna je to policajt, kdo vi. Kazdopadne nas slusne
rozesmal. Prijizdime na kruhovy objezd, co nikam nevede. Ze zatacky
proste nekdo udelal kruhac. Ma jen dve usti a nevypada to, ze by melo
nekdy pribyt dalsi. Nechapeme. Zastavujeme u benzinove pumpy s falesnym
znakem Shell. Muzeme platit eurama, 1euro – jeden litr. Pumpar tankuje
do me 17l, do Rudovy 18 a shrabne dve dvaceti eurovky. K vraceni se
nema. Rezignovane mavame rukou a vydavame se na cestu do civilizace – k
hranicim s Monte negro, neboli Cernou Horou. Cedule zde neexistuji. Ac
nechceme a ani nemame, vjizdime do Shkodry. Situace ve meste se zacina
napadne podobat Tirane. Nehodlam projete peklo absolvovat jeste jednou,
zastavuju na kraji a ptam se 4 domorodcu, kudy na Monte negro. Ukazuji
zpatky a snazi se mi vysvetlit cestu. Nemozne. Nemame jedine spolecne
slovo. Kdyz to nejde verbalne, pujde to neverbalne, rekli si ti ctyri.
Posunky a ukazovanim na vsechno kolem nam vysvetluji, ze musime hned
doprava k rece, pres most a pak doleva. Jejich snaha poradit mne zcela
odzbrojuje. Mohli by jen mavnout rukou pribliznym smerem a vic se o nas
nestarat. Ale ne. Stravili 10minut snahou dostat dva cechy do Cerne
hory. Utvrzujeme se v tom, ze vsude jsou lide dobri a lide spatni. Mame
kliku na ty dobre.
Prijizdime k mostu. Je stlucen z drevenych fosen. Rudy na nej najizdi a
na posledni chvili couva zpatky pred prijizdejicim nakladakem. Nechapu,
jak je mozne, ze ho nevidel . Prejizdime most, na druhe strane se ptame
policisty na cestu a kdyz i ten ukazuje doleva, jsme si uz uplne jisti.
Po par kilometrech nadherne silnice prijizdime k celnici. CIVILIZACE!
Celnici projizdime opet bez problemu. Jedeme k mori, do mesta Ulcin.
Rudy dostava na silnici smyk predniho kola a jen zazrakem ho ustava.
Konecne jsme v kempu. Stavime stan za 10euro na noc a forem upalujeme k
mori, smyt prach a unavu dnesniho dne. Vita nas rozpaleny cerny pisek a
voda jak kafe. Rachame se jak maly decka . Totalne grogy padame na
spacaky. Jeste probirame prujezd Tiranou a pred zapadem slunce usiname.
|
Den desaty – streda 27.7.2005
Probouzime se rozlamani a celi bolavi. Zem v kempu je pekne tvrda.
Hned mirime k mori, pak do sprch, pak sbalit stan a hura k domovu.
Pri
foceni pobrezi narazime na bilou kravu. Mam trochu obavu, aby se treba
nechtela podivat na Zobana zblizka. Ale odvaha mi nechybi, tak ji
trochu provokuju. Krava nic .
Vybirame cestu pres Bosnu. Cestou k hranicim vidime 3 nebo 4 shorele
kamiony. Vypada to, jako by je nekdo sestrelil….
Na hranicich potkavame dva motorkare z Nemecka na Z1000 a SV650, uz
jsme se s nimi zdravili na albanskych hranicich.
Pripojuji
se k nam a ve ctyrech projizdime pohranicim Bosny.
Mijime vesnice, ktere jiz neexistuji a o jejich byvale existenci svedci
jen cedule na zacatku a na konci. Nikde nic, jen kameni. Obcas zustal v
kopci stat osamoceny rozmlaceny domek. Jinak pusto a prazdno.
Deprimujici podivana. Prejizdime zaplaty v jinak bezvadnem asfaltu.
Jednu, patou, dvacatou. Vsechny maji stejne kulaty tvar. Jen velikost
je ruzna….Brrrr…cloveka az mrazi. Vjizdime do mestecek, ktera jsou na
mape zakreslena jako male tecky. Pritom uz jsou to slusne fungujici
mesta. Pokrok nezastavis a zivot take ne. Najde si cestu. Fotime se u
cedule se zakazem vjezdu tanku, to se proste nedalo minout bez
povsimnuti .
Cim vice do vnitrozemi zajizdime, tim jsou vesnice cistsi, domy hezci,
zahradky opecovavanejsi. Clovek by rekl, ze je v Rakousku. V male
samoobsluze u silnice kupujeme chleba, vodu a pastiky. Platim eury,
ostatne v Cerne hore je euro mistni mena a ve vsech statech, co jsme
projeli, nedelaji z platby eurem zadne cavyky a vetsinou i eura
vraceji.
Uzivame si krasnych silnic, tahlych zatacek, nadherne krajiny. Prichazi
vecer, prijizdime ke krasnemu cistemu jezeru. Po jeho objeti nachazime
pekne mistecko akorat na nas stan. Jenze nas opet rusi rybari.
Rudy se jde zeptat, zda tady muzeme kempovat, jestli nebude nejaky
problem. Starsi muz sice tvrdi, ze to mozne je, ale nechce o stanu ani
slyset, vola nekam a posila nas zpet do vesnice, kde pry mame v
penzionu pripraveny pokoj. Nevim, kam volal, ale v jedinem takovem
zarizeni o nicem nevedi. Po chvili se domlouvaji, ze teda veci, ale
nevi co s nami, pokoj nemaji. Jeden navoneny mladik naseda do auta a
chce, abychom ho nasledovali. Nasledujeme. Cesta konci pred peknym
domem, jak se dozvidame, jeho rodicu. Ti nam na dnesni noc pronajmou
jeden pokoj. Jako posledni pada otazka ceny. Chteji 30euro. To je
hodne, ale motorky uz jsou zaparkovane, pani vari kafe, venku tma jak v
pytli, odmitnout uz dost dobre nelze. Jdeme se ubytovat. Pani domu
naleva kazdemu colu a jelikoz nam nerozumi ani slovo, sedime trapne u
stolu a koukame na sebe. Rudy ji dava 2x 20euro. Pani si je bere bez
reci a poklada na stul. Rudy se ji snazi vysvetlit, ze cena je
domluvena na 30 euro, a tohle je 40. Pani se usmiva, kyva hlavou a dal
sedi. Asi na paty pokus pani vstava a prinasi nam 20 bosenskych fufnu.
Ukazuje, ze plati stejne jako 10 euro. No aspon neco, natankovat za to
muzeme. Jdeme se osprchovat. Sprcha je pres dvur a tece jen studena.
Prima. Za 30 euro, co by clovek nechtel, ze…. Uz je nam vsechno totalne
jedno, padame do mekkych posteli a za bzukotu komaru (kteri ve stanu
nejsou) usiname.
|
Den jedenacty –
ctvrtek 28.7.2005.
Vstavame brzy a uz pred sedmou sedime zase na motorkach. Kousek za
dedinou za bosenskou dvacku tankuju do plne. Zrovna ted mi moje
spotreba 4,3l/100km moc vhod neprisla. Dvacka se do nadrze nechce
vejit. Pumpar ale odchazi, prichazi a vraci smesku minci– 3kuny a 6
jejich fufnu. Po dalsich par kilometrech uz stojime na hranicich s
Chorvatskem. Jen ukazujeme pasy a jsme pusteni. Chvili jedem pri
pobrezi, ale rychlosti 30km/h bychom do Alp, kde se mame setkat s mymi
rodici (travi tam svoji prvni dovolenou na motorce, jak jinak nez BMW R
1100R ), jeli dva dny. Chte nechte proto najizdime na novou dalnici a v
minimalnim provozu urazime vzdalenost Makarska – Karlovac za 3 hodiny.
Na vyjezdu platime 282 kun, coz je asi 1400 Kc. Jdou na mne mdloby.
Malo frekventovanou cestou se dostavame ke Slovinskym hranicim.
Projizdime temer nepovsimnuti. Slovinskem upalujeme co to da. Pres
okresni cesty dojizdime do Ljubljane. Tam se hroutim. Uz nemuzu. Vedro
k nevydrzeni, unava z teto cesty i cele dovolene…. Je mi pod psa. Lec
musim znovu do sedla. Najizdime na dalnici, platime mytne 1,70 za
motorku a po hodine uz nas vita rakouska celnice. Na nejblizsi pumpe
kupujeme dalnicni znamky na 10dni za 4,30euro. Odtud uz je do Villachu
a pak na MaltaTall jen kousek. Je 18,15, prijizdime ke Gmundu a muj
tachometr ukazuje presne 5000Km ujetych od zacatku nasi dovolene .
Zastavujeme u Billy, ja vyhlizim rodice, Rudy si jde koupit neco k
snedku. Padame hlady. Posledni zasoby jsme dojedli pred polednem.
Rodice prijizdeji a odvadeji nas do penzionu, kde mame pripraveny pokoj
se sprchou . Poslednich par metru je krusnych. K penzionu vede kamenita
sterkova cesta do prudkeho kopce s jednou neprijemnou zatackou. I pres
unavu zvladame (tata se pozdeji priznavam, ze sve R-ko v te zatacce 3x
polozil). Na pokoji nad jidlem chvili jeste kecame, ale unava se hlasi
cim dal vic, tak s posledni slepici jdeme na kute .
|
Den dvanacty –
patek 29.7.2005
Dopravame si luxus spat do osmi . Pak uz Rudy vstava, rozlamany z
kratke postele . Pred desatou vyrazime vsichni tri baworaci do nedaleke
vesnicky Malta, vysplhat se na mistni vyhlidku. Vedet, co mne ceka,
zustanu dole. Silnicka o sirce 3m, sklon svahu by nedelal ostudu
kdejake cerne sjezdovce, v tom svahu ona silnicka a rada zatacek do
nebe. Pripadala jsem si, ze mi v kazde zakrute hrozi volny pad.
Projizdime je na dvojku, nektere i na jednicku. Bojim se. Dost.
A
nema to konce! Furt vys a vys a vys. Tohle podruhe opravdu nemusim.
Dolu to je lepsi . Kam se clovek podiva, same vodopady a panoramata .
Popojizdime do vedlejsi vesnice a sjizdime do lesa na nenapadnou
odbocku. Lesni cesticka z pekneho hrubeho asfaltu nas 10km vede az na
vrcholek kopce s malou prehradkou. S Rudym mazeme ve stupackach,
vychutnavame si nulovy provoz, melke brody i houpaky v silnici pro
odtok jarni velke vody. Nadhera. Jak nahoru, tak dolu .
Pred odjezdem si jeste chladime nozicky (utapane z vystupu k prehrade)
v horskem potucku Pri ceste dolu se zastavujeme na mytince se srubem.
Vyuzivame jeho stinu a aspon na chvili utikame pred nemilosrdne
prazicim sluncem. Rudy ve skale objevuje prirodni lednici – nejspis je
tam nekde za kamenim vstup do podzemi, nebot v okoli skaly je teplota
cca 10 stupnu. Kdyz jsme si na kameny dali vychladit veci, helmy jsme
meli temer zamrzle .
Pote
hodlame dobyt mekku vsech motorkaru – Gross Glockner a Edelweiss
Spitze. Na mytu platime 17 euro za motorku a hura nahoru. Po projeti
pohori Fagaras nam GG pripada jako zacpany nudny kopec. Jsme z vyjezdu
nahoru trosku zklamani. Naladu nam napravuji dva svisti . Sjizdime z GG
a vyjizdime na druhy vrcholek s rozhlednou oznacenou jako BikersNest .
Cesta k nemu mi neni vubec prijemna. Kostky, strmy kopec, zatacky
180stupnu. Nelibi se mi to. Vyjizdim a nadavam. Vsichni se jdou podivat
na rozhlednu, ja zustavam. Vysek uz mam az po krk. Po chvili prijizdi
pan strednich let na PanEuropean. Nedlouho po nem jeho zena velmi
kyprych tvaru na Viragu. Sundava prilbu a je videt i slyset, jak
hystericky place. Neustale ukazuje tam dolu na zatacky, z oci se ji
rinou slzy a jeji nejspis manzel ji neni s to utisit. Chudak zenska,
dobre vim, jak ji je. Taky mi bylo ouvej. Dneska skoro cely den.
Projizdime mytem na druhe strane kopce a tesime se domu. Uz jsem
unavena. Hodne unavena. Jenze k penzionu to mame jeste hodinu a pul. Po
tomto zjisteni mne malem trefuje mrtvice. Nastesti ma muj tata eso v
rukave. Zastavujeme na nadrazi a dostavame pozvani na svezeni se
furkou.
Furka je mistni vlacek slouzici k preprave cestujicich i s jejich
vozidly skrz tunel na druhou stranu kopce. Za motorku se plati 8 euro
jednim smerem, 13 euro obousmerne. Musime sice hodinu cekat, ale
usetrime furu kilometru, tunel usti nedaleko nasi vesnicky. Po pul
hodine cekani prijizdi vlak z druhe strany a my zkoumame, jak se na
otevrene vagony uchycuji motorky. Vidime jednu LC8, stoji na bocaku,
ale detaily nelze rozeznat. Prvni auta startuji a sjizdeji z vagonu.
Najizdime my. Najezd v pohode, zadne skoky, vsechno krasne doseda.
Zastavujeme, radime jedna, stavime masiny na
bocak, dostavame kurty a pres riditka kurtujeme motorky k bokum vagonu.
Motorky se ani nehnou. Odchazime do vagonku vepredu. Je dvoupatrovy a
vypada to v nem jak v letadle . Cesta pres tunel trva necelou
ctvrthodinku. Spechame k motorkam, odkurtovat, nezdrzovat auta za nami
a vyjet na peron. Moc prima zazitek . Po dalsi ctvrthodine se dostavame
k nasemu penzionu. Z nalezeneho obriho pravaku (pri ceste na prehradku)
si varime smazenici. Usiname.
|
Den trinacty –
sobota 30.7.2005
Rudy si jeste rano s mym tatou zajeli na Eisental, dalsi doporucenou
motorkarskou silnicku koncici ve vysce 2042 m.n.m.. Ja jsem radeji
odpocivala Loucime se nasima a pred desatou nabirame kurz Salzburg,
Wien, Mikulov Brno.
Asi nejnudnejsi cast nasi dovolene. 600Km po dalnicich. Zvladame tuto
streku za 8 hodin, vcetne zacpane Vidne. Ale co je spicka ve Vidni
proti Tirane .
Jsme doma. Sprcha a spat. A spat a spat a spat .
|
|
|
Suma sumarum: |
13 dni
6 150Km |
Minimalni denni porce: 250Km |
Maximalni denni porce: 750Km |
cca 620l benzinu natural 95 |
spotreba moje: 4,3-4,5l/100km |
spotreba Rudy: 4,5-5l/100km. |
640 EUR za benzin |
160 EUR za poplatky |
120 EUR za ubytovani |
100 EUR za jidlo na cestu a pri ceste |
Zraneni: vyvrknuty kotnik, bodnuti vcelou.
Celkove hodnoceni dovolene: maximalne pozitivni. |
Blood coerce chart
(AChorpgiprig, 25. 7. 2018 2:11)