Jdi na obsah Jdi na menu
 


KTM LC4 Adventure

9. 7. 2007
Začneme popořádku:
Moje Grayce je jednoválec o obsahu 640ccm, 49koní, 52Nm, suchá hmotnost 158kg, výška sedla 945mm, zdvihy 270/310.
Momentálně obuto na TKC.

Obrazek

Takže k věci:

Výška sedla je.....hrozná :-)). To jsem si myslela při osedlání Zbolovy LC4 v Mohelnici. Když jsem stála na jedné noze na špičce, druhou jsem měla 20cm v luftě. Tohle nikdy nemůžu na pružinách a brejlích dostat natolik dolů, abych na tom mohla jezdit....
Jenže když jsem si sedla na Grayce, dosáhla jsem oběma nohama na špičky docela stabilně. A to bez veškerých úprav a se zadní pružinou na středu. Sice se na sedle různě posmejkávám, abych dosáhla celou plochou zrovna na té noze, na které potřebuju víc, ale jde to :-).
Shrnuto, podrtženo: dosáhnu sice o dost hůř než z GS, ale pořád ještě poměrně dobře.

Startování: je to vodník, takže odpadá sednu-jedu, což si my boGSeři tak pochvalujeme. Chytá krásně, na startér i nakopávačku. Stačí jeden drb a už si pěkně hluboce brblá :-). Starty jsou oproti GS mnohem jemnější, rychlejší, startér se sotva otočí a už motor bublá :-).
Pokud si nezapomenete otočit kohout. Nojo, tohle moto má kohout :-). Připomene se vám nejpozději 500m od domu. :-))

Převodovka: neuvěřitelné. Zařadím... a nic neslyším! Kolikrát vůbec nevím, jestli jsem opravdu přeřadila. Řazení je na úplně jiné úrovni než u GS. Rychlosti tam jdou samy, v tichosti, přesně.... Kam se hrabe GS.

Jízda po asfaltu: už při pohledu na otáčkoměř při volnoběhu mi bylo jasné, že tady to asi jinak než s jistou dávkou plynu nepůjde. Nejde. Pod 3000 otáček vykazuje motor asi tolik života jako spící mýval. Od 3tis do 3,5tis se motor převaluje jako ospalý kocour. Od 3,5 do 4tis otáček motor začíná ožívat a jeho nejradostnější chvilka nastává, když se dostane někam k 4,0 - 4,5 tis otáček. To výská radostí a řazení v tomto rozmezí mu vyloženě sedí. Na GS mám 4500 otáček jen velmi vyjímečně :-)).
Na pětku při 5tis otáček jede Grayce rovných 100 km/h, při 4tis ot jede 80 km/h. V porovnání s GS je to o 40km/h méně.
Výkonový rozdíl je sice velký, ale Grayce je oproti GS zase o hodně lehčí, takže po silnici si to pěkně svižně upaluje.
Jestli jsem si myslela, že když Grayce roztočím, uberu do zatáčky a zase přidám takže pojede, tak to teda ne-e. Jakékoli ubrání znamená buď rovnou podřadit, nebo pomalu zase motor roztáčet. Nic, na co bych byla z GS zvyklá. Diametrální rozdíl. Ale překvapilo mně, že tolik avizované vibrace nejsou zdaleka tak hrozné, jak mně všichni varovali. Opravdu jsem je čekala nesnesitelné a to, co jsem zatím okusila, je i po 7 hodinách v sedle (z 80% terén) normálně snesitelné.
Nejela jsem zatím více než 108Km/h. Neposbírala jsem zatím dost odvahy :-))
Motorka se nevlní, což je plus, ale moc se jí nechce do zatáček, což je krapet mínus.
Shrnuto, podtrženo: na silnici tahle moto nemá moc co ukázat. Asfalt je pro ni spíš nutný přesun. GS vede.

Brzdy: ..... to má brzy? Jo? Schovaný? Takový pocit jsem měla po prvních kilometrech. Přední brzda s jedním kotoučem a dvoupístkem je pouhý něžný zpomalovač. Zadní brzdí pěkně, ovšem zatím se ji učím dávkovat, takže buď mám kolo ve smyku, nebo brzdím i očima :-). Na silnici jsem si dávala pozor a větší rozestup, takže jsem s dobržďováním zatím neměla problém, ale v terénu... jela jsem zatím dva sjezdy po kamení a hrabance a byl to adrenalin. Přední je na nic, zadní smykuje a jednička to taky zrovna moc nezachraňuje. Já vím, je to nezvyk, až se s tím naučím jezdit, bude to jiná. Snad....
Shrnuto, podtrženo: GS vede na celé čáře. Na brzdy se můžu spolehnout a jednička ubrzdí kde co i bez brzd.

Podvozek: Kdy už přijde nějaká díra? To srovnali všechny hrby? Jak to že Rudy má prokousnutý ret, když jsme nejeli přes žádné výmoly? :-)) Podvozek komentovat je naprosto zbytečné. Je luxusní, luxusnější než luxusní :-) Na asfaltu sedí pěkně a v terénu... darmo mluvit :-)
Shrnuto, podtženo: podvozek je excelentní, s boGSerem nesrovnatelný. LC4 vede.

Jízda v terénu: Kolo s motorem. Vysoké kolo s motorem. Triálek mezi mladýma bukama, po hrbech a kořenech nahoru a dolů a já jsem si Grayce vodila jako bych jela na kole do sámošky. Neskutečný pocit.
Jen na tom zatím neumím stát ve stupačkách. Jakmile si stoupnu, zdá se mi moto příšerně nestabilní, jako bych pod sebou měla horské kolo které jede 70km/h. Takže ji raději hned zase zasednu, pak se cítím bezpečně. Cesty co jsem na GS projížděla opatrně abych nepřišla o zuby, projíždím na Grayce 85 km/h a čekám, kdy se konečně začne něco dít :-)).
Tím, že je lehká, ji chytá kdejaká kolej a rozhodí kdejaký kámen. Musí se s ní rychleji, pak projede všechno a ani o tom nevíte. Jet s ní pomalu je mnohem obtížnější než jet rychle. Tohle je oproti GS obrovský rozdíl. GS je jako lesní traktor, zaboří se do hlíny a krokem projede vše skoro sám.
V jednom nově objeveném brodu jsme málem zůstali, protože jsem do něj najela tak, jak jsem byla zvyklá z GS, opatrně a rozvážně, na jedničku problublat a nahoře vyjet. Chyba. Kameny, které by se Zobčou ani nehnuly, LC4 rozhodily do všech stran a měla jsem plné ruce práce ji udržet ve směru a dostat v pořádku na druhý břeh.
Stejně tak následný výjezd klikaté cesty plné kamenů a písku. Na GS bych to jela na dvojku v poklidu a bez nejmenšího problému. Tady se dvojka ze začátku nechytala, protože jsem jedničku dostatečně nevytočila, takže jsem kus jela na jedna a to byl balet... od příkopy k příkopě, smejkalo mně to doleva-doprava a vlála jsem na tom jak hadr na holi. Takže vytočit a kopnout za dva, pak se Grayce krapet uklidnila a drápala se nahoru klidněji, ale ani to nebylo ono. Cítila jsem, že by se jí pro úplné uklidnění líbila ještě větší rychlost.
Ovšem v jednom výjezdu mi dala Grayce jasně pocítit, že koně ani krouťák, na který jsem byla zvyklá, tady nenajdu. Rudy vyjel v pohodě, já jsem se na vrchol vyškrábala s vypětím všech sil. Protože dole nebyla možnost se rozjet, najíždělo se do strmého hliněného výjezdu z protější muldy přes hlubokou bahnitou kaluž. Rudy mi pak říkal, že už viděl, jak se suneme dolů. Přestával věřit, že to vyjedeme.
Ovšem za pár vteřin se zase situace otočila, protože následovala paseka pokrytá souvislou vrstvou větví. Rudy po nich skákal jak raněná koza, já jsem projela jak po dálnici :-) To už jsem věděla, že musím rychleji a tím pádem nebyl nejmenší problémek.
Shrnuto, podtrženo: nevím, jestli my bude vyhovovat pro LC4 nezbytný rychlejší styl jízdy....

Různé zajímavůstky: jako třeba vracecí se boční stojan. Vyklopíte ho a jakmile ho nohou pustíte, s bouchnutím se vrátí zpět :-)). Takže stavění motorky na bočák je pro mně jakožto pro osobu, která přes jezevčíka nevidí na tramvaj, sázka do loterie, buď to vyjde nebo ne. Bočák totiž musím nohou držet a spolu s motorkou na stojan vlastně přepadnout. Nic moc příjemné, ale už si zvykám :-)) I na to, že to občas nevyjde, bočák se zaboří do jehličí a my ležíme obě :-))

Při zapnutí klíčku se rozsvítí digitální display a na pár okamžiků na něm zůstane svítit obrovskými písmeny 21ws. Koukali jsme na to s Rudym jak joja a dumali, co to může být. Chybová hláška? Stav vody v chladiči? Napadalo nás kde co. Ovšem pravda je úplně jinde, jak jsme z manuálu zjistili. 21ws neznamená nic jiného, než 21 wheel size, tedy informace o tom, že vepředu mám jedenadvacítku kolo. No nevím, myslím, že tady KTM docela slušně předběhla turatešáky ve výrobě ptákovin aspoň o pět let :-)) Ze všech možných i nemožných hlášení mi zrovna velikost předního kola nepřijde jako to nejdůležitější :-)) (tento údaj slouží těm, kteří třeba z LC4 udělají motarda a pak si jen přebliknou velikost kola a dititální tachometr přepočítá poměry, aby ukazoval správně. Ale je tento údaj fakt nutný při každém startu? :-) )
Na displeji můžu měřit dva různé tripy nebo zobrazit hodiny. Automaticky při přepnutí na rezervu přepíná displej na ukazatel počtu najetých KM od otočení kohoutu.
Všechny kontrolky jsou oproti GS nemožně titěrné až maxi-titěrné :-) .
Shrnuto, podtrženo: chybí mi ukazatel stavu paliva a zařazené rychlosti. To druhé citelně :-))

To je zatím tak vše, co mně po 250Km v sedle (1/3 asfalt, 2/3 terén) napadá. Dojmů jsem plná, ale jsou to spíš pocity, které se špatně sdělují...
Nové poznatky najdete v Deníčku s Grayce.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

To Tomas

(Klasika, 13. 8. 2007 19:05)

Tak to jsme na tom stejně :-)). Zobča odpočívá v garage a já lítám jen na Graycince. Jsem z ní úplně unešená, s ní jde všechno tak samo, tak lehce :-). Docela se bojím toho, kdy si pomyslně "nabiju kokos" a něčím mně KTM zklame (protože to se podle mně prostě stát musí), ale zatím jsem nejspokojenější majitelka LC4 Adv na světě :-))

KTM/BMW pokracovani

(tomasvalter@yahoo.com, 25. 7. 2007 15:56)

a od te doby co jsme ti psal prispevek posledne jsem nevytahl BMW z garaze a jezdim jen KTM. denne do prace 40 km ( jedna cesta) lesama a moje pracovni vykonost se tak zaveda:-)

To Fill XTZ

(Klasika, 21. 7. 2007 7:51)

A Ty si File myslíš, že když vehementně zastávám BMW, tak automaticky odsuzuju všechno ostatní???
Tohle prostě nechápu, s reakcí stejnou jako od Tebe jsem se setkala za tu chvíli tolikrát!! Přijde mi to ubohý. Přijde mi to, že ty slavné předsudky ohledně BMW a KTM mají spíš všichni ostatní, než právě jejich majitelé.
A co se LC8 týče, opravdu si dovolím říct NIKDY. Úplně stejné nikdy jako třeba CBR nebo Vstrom.

zkusit se ma vsechno ???

(Fill XTZ, 20. 7. 2007 23:35)

Ahoj, tak koukam jako blazen,vzdy mi prislo ze hodne vehementne zastavas BMW ale nikdy nerikej nikdy :-) A to smeruji i k tomu jak opet prohlasujes ze LC8 nikdy, pozor na slovicka :-))
Preji hodne peknych zazitku v terenu.

To Kvasha

(Klasika, 12. 7. 2007 17:24)

Nikdy jsem se nepupínkovala, to mi křivdíš!!! ;-) KTM jsem vždycky uznávala, jen jsem si nemyslela, že ji někdy budu chtít sedlat ;-)
A LC8 mi sice půjčit můžeš, ale marně. Viděla jsem ji párkrát v akci a myslím si, že jak má GS handicap v podobě tlumení, tak LC8 má handicap v počtu koní ;-). E-E, LC8 nechci. :-)

To Tomas

(Klasika, 12. 7. 2007 17:22)

Myslím, že stejně tak to dopadne i u mně :). Obě jsou skvělé a říct, která je lepší a kterou chci víc, prostě nejde. :)

KTM/BMW

(Tomas, 12. 7. 2007 16:55)

Kdyz jsem pracoval v zahranici,tak jsem si poridil LC4 Adventure. Dovezl jsme si ji s sebou do Cech a dokoupil BMW 1150 GS Adventure.
Mam je obe, ale vzdy prvni km jsou strasne zvykani.
Ale s LC4 nemam strach jet kdekoliv.... jsem schopen to sam vyhanout z kazde diry ( tedy skoro kazde.. jednou jsem ji utopil v bahne , jen riditka koukala ven. vytahl me traktor, nastartoval jsme a odjel). Vytahnout BMW je pruser.
Letos v Rumunsku jsem tahal BMW ven vice jak hodinu....Obe holky maji sve prednosti a zapory. Chtel jsem KTM poslat z domu, ale zustanou v garazi obe.

Hodne peknych km

Gracy vs. Grayce ?!

(Kvasha, 12. 7. 2007 10:27)

pardon :-)

KTM :-)

(Kvasha, 12. 7. 2007 10:25)

ahoooj, vrátím se a nestačím se divit tomu, jak se nestačím divit :-) Tak to by mě ani ve snu nenapadlo, že TY, která se opupínkuje při pohledu na oranžovou barvu si pořídíš LC4 :-) Tady vidiš, jak dokáže KTM léčit mindráky :-) Už se moc těším až se potkáme oba na KTM a ty si půjčíš mojí LC8 :-) To odpadnou veškeré zbylé pochyby :-) Snad mi na oplátku nezbyde nic jiného, než že si pořídím nějakou F650 aby to bylo fér a srovnatelné :-) a uvidíme. Pak třeba taky napíšu nějakou porovnávací reportáž.

Jinak se opět musím omluvit, Ukrajinu nestíhám :-( Už je mi to trapné, ale fakt se nedá nic dělat. Mám hodně nabito.

Držím place s Gracy :-)

21ws

(Flare, 11. 7. 2007 0:12)

Tak to jsem se musel smat :-) Nicmene dan za univerzalnost motorky a dilu .. nejsi prvni kdo se divil.